null

Standardy Ochrony Małoletnich w Ośrodku Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Włochy – wersja skrócona

Drukuj link otwiera się w nowej karcie

Spis treści

  1. Wstęp
  2. Podstawowe terminy i definicje
  3. Zasady ogólne
    1.  Cel standardów
    2.  Zasady ogólne
    3.  Pracownicy
    4.  Udostępnianie Standardów Pracownikom, Małoletnim i ich Opiekunom
    5.  Objawy Krzywdzenia Małoletnich
  4. Pracownicy
  5. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Małoletnim a Pracownikiem
  6. Procedura zgłaszania zdarzeń
  7. Kompetencje Koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich
  8. Zasady ochrony danych osobowych małoletnich
  9. Przepisy końcowe
  10. Aktualizacja

    1. Wstęp

Dokument Standardy Ochrony Małoletnich wprowadzony w Ośrodku Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Włochy, ul. Gładka 18, 02-172 Warszawa opracowano zgodnie z ustawą            z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Z dokumentem zapoznano pracowników jednostki oraz podmioty odpowiedzialne za Małoletnich podczas korzystania ich podopiecznych z usług obiektów Jednostki. Standardy Ochrony Małoletnich udostępniono w dwóch wersjach: wersji zupełnej oraz wersji skróconej dla Małoletnich. Informacje zawarte w dokumencie upowszechniane są wśród podmioty odpowiedzialnych za Małoletnich podczas korzystania ich podopiecznych z usług obiektów Jednostki. Wszyscy rodzice/opiekunowie prawni dzieci mają dostęp do obowiązujących w Jednostce Standardów Ochrony Małoletnich. Na terenie Jednostki                             w ogólnodostępnym miejscu udostępnione zostały informacje na temat możliwości uzyskania pomocy oraz numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

    1. Podstawowe terminy i definicje

W niniejszym dokumencie stosuje się terminy i definicje o znaczeniu:

  1. SOM – Standardy Ochrony Małoletnich w Ośrodku Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Włochy;
  2. Dyrektor – osoba reprezentująca Ośrodek Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Włochy, ul. Gładka 18, 02-172 Warszawa;
  3. Jednostka – Ośrodek Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Włochy, ul. Gładka 18, 02-172 Warszawa;
  4. Pracownik – osoba zatrudniona w jednostce na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, jak również stażyści, praktykanci i wolontariusze lub współpracująca z Jednostką (bez względu na podstawę prawną takiej współpracy, w tym także osoby świadczące swoje usługi okazjonalnie ze względu na nieobecność jakiegokolwiek z Pracowników Jednostki).;
  5. Partner współpracujący z Jednostką – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Jednostki na mocy odrębnych przepisów;
  6. RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r.                    w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;
  7. Ustawa o ochronie dzieci – ustawa z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny                        i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 poz. 1606);
  8. Małoletni, dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia korzystająca z obiektów Jednostki;
  9. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy;
  10. Zgoda rodzica dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka, a w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka decyzję o wyrażeniu zgody podejmuje sąd rodzinny;
  11. Dane osobowe dziecka – to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka                           w rozumieniu art. 4 ust. 1 RODO;
  12. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Jednostki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym poprzez jego zaniedbywanie lub zaniechanie realizacji ciążącego obowiązku;
  13. Koordynator ds. SOM – wyznaczony przez Dyrektora pracownik sprawujący nadzór nad realizacją postanowień Standardów Ochrony Małoletnich;

  1. Zasady ogólne

3.1 Cel Standardów:

1. Określenie jasnych zasad dla zapewnienia bezpieczeństwa małoletnich;

2. Uwrażliwienie pracowników na działania mające zapewniać ochronę przed krzywdzeniem dzieci.

3. Wprowadzenie procedur, które pozwalają odpowiednio wcześnie zareagować w przypadku obaw   o dobro dziecka lub zapobiegać krzywdzeniu dzieci, zanim dojdzie do eskalacji przemocy wobec nich – niezależnie od źródła i typu tej przemocy.

4. Zapewnienie dzieciom sprzyjających warunków pobytu w Ośrodku – w atmosferze życzliwości, szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.

5. Rozwijanie w Ośrodku kultury pracy opartej na prawach dziecka i ciągłym uczeniu się.

3.2 Zasady ogólne:

1. Zgłoszenia od pracowników o zdarzeniach zagrażających dziecku przyjmuje Koordynator.

2. Wsparcia pokrzywdzonemu dziecku w pierwszej kolejności udzielają pracownicy Ośrodka.

3. Dyrektor odpowiedzialny jest za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego.

3.3. Pracownicy

1. Rozpoczynając pracę w Ośrodku każdy pracownik przechodzi szkolenie w zakresie ochrony dzieci, które obejmuje w szczególności zapoznanie go z SOM.

2. Wszyscy pracownicy zapoznają się z SOM i po ich wprowadzeniu, a fakt ten potwierdzają własnoręcznym podpisem na oświadczeniu stanowiącym załącznik nr 2.

3. Wzór oświadczenia o zapoznaniu się pracownika z SOM stanowi załącznik nr 2.

3.4 Udostępnianie SOM Pracownikom, Małoletnim i ich Opiekunom

1. SOM udostępniane są pracownikom Jednostki,  małoletnim i ich opiekunom na żądanie.

2. SOM zamieszczone są na stronie internetowej Jednostki pod adresem: Strona główna - OSiR Włochy (um.warszawa.pl)

3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z SOM po zawarciu umowy.

4. Wraz z pełną wersją standardów ochrony małoletnich można uzyskać dostęp do wersji skróconej – przeznaczonej dla osób małoletnich.

3.5 Objawy Krzywdzenia Małoletnich

1. Pracownicy  w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich, w szczególności siniaki, obtarcia, a także specyficzny sposób zachowania.

2. Każdy pracownik, który zauważy lub podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone zobowiązany jest zareagować, a w sytuacji koniecznej udzielić pierwszej pomocy.

3. Wszyscy pracownicy inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub inne informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym osobom i instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

4. Pracownicy zobowiązani są do troski o bezpieczeństwo małoletnich zgodnie ze swoimi kompetencjami oraz obowiązującym prawem.

5. Krzywdzenie dziecka to każde zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka. Wyróżnia się 4 formy krzywdzenia dziecka:

1) przemoc psychiczna;

2) przemoc fizyczna;

3) zaniedbywanie;

4) wykorzystywanie seksualne.

4. Pracownicy

1. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Ośrodku, są uważni na sytuacje związane z zagrożeniem zdrowia i życia.

2. Wszyscy pracownicy zobowiązani są przestrzegać przy realizacji podejmowanych przez siebie czynności poniższych zasad:

1) działam dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie;

2) traktuję dziecko z szacunkiem oraz uwzględniam jego godność i potrzeby;

3) działam w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji;

4) utrzymuję profesjonalną relację z dziećmi, każdorazowo rozważam, czy moja reakcja, komunikat lub działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe;

5) działam w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji mojego zachowania.

3. Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw, w tym:

1) wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych;

2) niwelowanie zachowań agresywnych;

3) promowanie zasad życzliwych, opartych na szacunku i interakcjach.

4. Wszyscy pracownicy i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym osobom i instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

5. Złamanie przez pracownika zasad określonych w SOM jest podstawą do odpowiedzialności dyscyplinarnej lub karnej.

5. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Małoletnim a Pracownikiem

 

Zasady bezpiecznych relacji z małoletnim określają, jakie zachowania i praktyki są niedozwolone        w pracy z dziećmi. Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do realiów funkcjonowania Jednostki  i dotyczą następujących obszarów:

1. Bezpośredni kontakt z małoletnim oparty jest na poszanowaniu jego intymności i godności.

 Przykładowe formy takiego kontaktu, to:

    1. kontakty w zajęciach sportowo-rekreacyjnych;
    2. interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia dotyczących, konfliktów pomiędzy podopiecznymi (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie);
    3. działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy);
    4. zagrożenie lub panika spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).

2.  Niedopuszczalne są intencjonalne zachowania wzbudzające poczucie zagrożenia lub noszące znamiona:

  1.               przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie);
  2.               erotyzowania relacji (flirt słowny, dwuznaczny żart, zły dotyk, wyzywające spojrzenie);
  3. seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne).
  1. Komunikacja werbalna z małoletnim powinna być pozbawiona akcentów wrogich, wulgarnych, agresywnych, złośliwie ironicznych z zachowaniem cierpliwości i szacunku, a udzielane odpowiedzi adekwatne do jego wieku i danej sytuacji. Komunikacja nie powinna:
  1. wzbudzać w małoletnim poczucie zagrożenia (groźby, wyzwiska, krzyk);
  2.               obniżać i niszczyć poczucie wartości (np. wyzwiska, krzyk, negatywne ocenianie, reakcja nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy, negowanie uczuć);
  3. Upokarzać, zawstydzać, lekceważyć (publiczne wyszydzanie, naigrywanie się, ośmieszanie);
  4. naruszać granic (niezachowywanie odpowiedniego dystansu, obcesowość, podteksty              o charakterze erotycznym).
  1. Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek                     w traktowaniu oraz ocenie każdego małoletniego bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie             i narodowość. Równe traktowanie oznacza, że niedozwolone jest:
  1.               wyłączne skupianie uwagi na wybranych małoletnich z jednoczesnym ignorowaniem potrzeb innych;
  2.               nieuzasadnione dawanie przywilejów tylko wybranym i pozbawianie ich pozostałych;
  3. nierówne i niesprawiedliwe przydzielanie zadań, nieadekwatne do możliwości i wieku
  4. zwalnianie z wykonywania obowiązków w nieuzasadnionych sytuacjach;
  5. godzenie się, brak reakcji na nieformalną hierarchię grupową;
  6. przyzwolenie na wykorzystywanie młodszych i słabszych wychowanków przez silniejszych.

6. Procedura zgłaszani zdarzenia:

1. W sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony pracownika, świadek zdarzenia zobligowany jest do zwrócenia uwagi pracownikowi i zgłoszenia incydentu Koordynatorowi.

2. Koordynator:

1) sporządza notatkę z opisem sytuacji;

2) przeprowadza rozmowę z pracownikiem;

3) informuje Dyrektora o zdarzeniu.

3. Dyrektor:

1) przeprowadza rozmowę z dzieckiem i jego rodzicami w celu poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz ustalenia ewentualnego planu pomocy dziecku, tj. zapewnienia mu bezpieczeństwa, ustalenia roli rodziców, wsparcia dziecka przez Ośrodek;

2) wdraża zaplanowane działania i monitoruje ich realizację;

3) w przypadku, gdy zaplanowane działania nie przynoszą efektu, w stosunku do pracownika krzywdzącego dziecko podejmowane są działania wynikające z Kodeksu pracy.

4. Jeżeli pracownik popełnia przestępstwo wobec dziecka Dyrektor powiadamia odpowiednie służby.

7. Kompetencje Koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich

1. Dyrektor Jednostki wyznacza w formie zarządzenia Koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich odpowiedzialnego za:

1) monitorowanie realizacji i przestrzegania SOM;

2) reagowanie na sygnały naruszenia SOM;

3) prowadzenia rejestru zgłoszeń i proponowanych zmian SOM;

4) dokonywanie przeglądów i aktualizacji według potrzeb faktycznych i prawnych zapisów SOM.

2. Przygotowanie personelu do stosowania standardów polega na pogłębianiu wiedzy i umiejętności identyfikacji ryzyka krzywdzenia małoletnich, rozpoznawania krzywdzenia i jego objawów, podejmowania zgodnych z prawem działań w celu ochrony i wsparcia małoletnich.

3. Rejestr, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 niniejszego rozdziału stanowi załącznik 4 do SOM.

4. Koordynator ds. SOM przeprowadza wśród pracowników jednostki, minimum raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji SOM. Wzór ankiety stanowi załącznik 5 do SOM.

5. W ankiecie, o której mowa w ust. 6 niniejszego rozdziału pracownicy jednostki mogą proponować zmiany do SOM oraz wskazywać naruszenia przyjętych w jednostce procedur.

6. Koordynator ds. SOM dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet, sporządza na tej podstawie raport z przeglądu, który następnie przekazuje Dyrektorowi.

7. Dyrektor wprowadza do SOM niezbędne zmiany w formie zarządzenia i podaje do wiadomości pracowników, opiekunów prawnych dzieci treść znowelizowanych zapisów na żądanie oraz poprzez zamieszczone na stronie internetowej Jednostki pod adresem: Strona główna - OSiR Włochy (um.warszawa.pl).

8. Zasady ochrony danych osobowych małoletnich

Jednostka respektując przepisy rozporządzenia RODO oraz krajowe ustawy i wytyczne organu nadzorczego prowadzi swoje działania statutowe z szczególnym uwzględnieniem ochrony danych osobowych małoletnich i ich opiekunów. Zgodnie z art. 13 i 14 rozporządzenia PEiR (UE) 2016/679              z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych             i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia od dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) "RODO", informujemy o sposobie przetwarzania danych osobowych w celu realizacji zadań statutowych oraz działań w zakresie promocji jednostki, w związku z tym wskazujemy, że:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Ośrodek Sportu i Rekreacji m.st Warszawy       w Dzielnicy Włochy z siedzibą w Warszawie (02-172), przy ul. Gładkiej 18, reprezentowany przez Dyrektora (dalej „Administrator”).

2. W sprawach związanych z danymi osobowymi można skontaktować się z powołanym Inspektorem ochrony danych: mailowo na adres: iodo@osirwlochy.waw.pl, bądź w formie tradycyjnej na adres korespondencyjny wskazany w umowie z dopiskiem „Inspektor ochrony danych”.

3. Podstawą przetwarzania Pani/Pana danych jest art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia tzn. przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której Pani/Pan jest stroną lub do podjęcia działań na Pani/Pana żądanie przed zawarciem umowy, art. 6 ust. 1 lit. c RODO, tzn. przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas ciąży takiego jak realizacja zadań czy obowiązek archiwizacyjny.

4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą te podmioty, którym mamy obowiązek przekazywania ich na gruncie obowiązujących przepisów prawa, w tym Urząd Skarbowy, orany kontrolne, a także podmioty świadczące na naszą rzecz usługi na podstawie podpisanych umów.

5. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych w celu zawarcia umowy przysługuje Pani/Panu: prawo dostępu do danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do sprostowania danych, prawo sprzeciwu - korzystanie z uprawnień przysługujących osobie, której dane dotyczą, realizowane jest w oparciu o zasady i przepisy rozporządzenia, ustawy o ochronie danych osobowych, KPA oraz przepisów sektorowych.

6. W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu danych osobowych przez Administratora przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do Prezesa urzędu ochrony danych. Adres: Biuro Prezesa Urzędu ochrony danych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, telefon: 22 860 70 86.

7. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe w zakresie niezbędnym do zawarcia i realizacji umowy. W przypadku, gdy przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, podanie danych osobowych jest dobrowolne. Zgodę można wycofać w każdym czasie, informując           o tym Administratora pisemnie bądź mailowo na adresy wskazane powyżej.

8. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane

9. Przepisy końcowe

1. SOM wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

2. Ogłoszenie SOM następuje w sposób dostępny dla pracowników jednostki, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie SOM drogą elektroniczną oraz poprzez wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie jednostki, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
3. W sprawach nieuregulowanych w SOM zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

  1. Aktualizacja

1. Standardy podlegają okresowym przeglądom i ewentualnej aktualizacji zapisów.

2. Pod względem aktualności zapisów Standardy przeglądane są nie rzadziej niż o 2 lata.

Nr wersji

Data zmiany

Opis zmiany

Osoba dokonująca zmiany