Standardy ochrony małoletnich w Ośrodku Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Targówek - najważniejsze informacje dla małoletnich

Małoletni (Dziecko) – to każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

Dobro osób Małoletnich jest naczelną wartością, którą kieruje się OSiR prowadząc działalność związaną z rekreacją, sportem oraz rozwijaniem zainteresowań przez Małoletnich, co oznacza, że:

  1. Każda osoba Małoletnia winna być traktowana z należnym jej szacunkiem oraz poszanowaniem jej godności.
  2. Niedopuszczalne jest krzywdzenie Małoletniego, w tym w szczególności stosowanie wobec niego przemocy w jakiejkolwiek formie.
  3. Pracownik winien reagować w sytuacji krzywdzenia Małoletniego lub zaistnienia uzasadnionego podejrzenia, że dochodzi do krzywdzenia Małoletniego.

Jesteś osobą małoletnią?

Oto najwazniejsze zasady bezpiecznych relacji między Małoletnim a naszymi pracownikami obowiązujące w OSiR

  1. W komunikacji z Małoletnimi należy zachować cierpliwość i szacunek.
  2. Niedopuszczalne jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie lub obrażanie Małoletniego.
  3. Nie wolno krzyczeć na Małoletnich. Wyjątek stanowią sytuacje, kiedy dochodzi do zagrożenia życia lub zdrowia Małoletniego.
  4. Należy unikać sytuacji pozostawania Pracownika z Małoletnim sam na sam w pomieszczeniach nieobjętych monitoringiem, chyba że jest to uzasadnione szczególnymi okolicznościami (np. zagrożenie życia/zdrowia Małoletniego).
  5. Nie wolno zachowywać się w obecności Małoletnich w sposób niestosowny: używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej lub wykorzystywanie wobec Małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  6. Obowiązuje zasada równości traktowania Małoletnich – bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, religijny, kulturowy, światopogląd.
  7. Zabronione jest nawiązywanie z Małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, czy składanie mu propozycji
    o nieodpowiednim charakterze. Dotyczy to także seksualnych komentarzy, żartów gestów, udostępniania Małoletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na formę.
  8. Zabronione jest proponowanie Małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, e-papierosów, napojów energetycznych, nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności Małoletnich.
  9. Kontakt fizyczny Pracownika z Małoletnim jest co do zasady niedozwolony. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy kontakt taki nie prowadzi do krzywdzenia Małoletniego i jest uzasadniony okolicznościami – np. pokazanie prawidłowości układu ciała w trakcie ćwiczeń, nauka sportów walki, udzielenie pierwszej pomocy, inne sytuacje zagrożenia życia/zdrowia Małoletniego. Należy w związku z tym przestrzegać następujących zasad:
    • nie wolno bić, popychać, szturchać ani w jakikolwiek inny sposób naruszać integralności fizycznej małoletniego,
    • nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity bądź niestosowny,
    • nie wolno łaskotać, udawać walki z małoletnimi czy prowadzić brutalnych zabaw fizycznych,
    • kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy,
    • w sytuacjach wymagających udzielenia małoletniemu pomocy, należy unikać kontaktów innych niż niezbędne do udzielenia pomocy.
  10. Nie wolno zapraszać Małoletnich do swojego miejsca zamieszkania/pobytu ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Dotyczy to także kontaktów z Małoletnimi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon /e- mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  11. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z Małoletnim lub jego Opiekunem prawnym poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail służbowy, telefon służbowy).

Zgłoszenie krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia Małoletniego

(Dotyczy zgłoszeń dokonywanych przez osoby niebędące pracownikami OSiR)

W przypadku krzywdzenia Małoletniego na terenie obiektów OSiR lub podejrzenia takiego krzywdzenia, każda osoba będąca świadkiem krzywdzenia lub mająca podejrzenie krzywdzenia (w tym osoba Małoletnia), powinna zgłosić tę okoliczność:

  • jeśli zdarzenie ma miejsce w hali basenowej – najbliższemu ratownikowi,
  • jeśli zdarzenie ma miejsce na pozostałych obiektach – kierownikowi - gospodarzowi obiektu.

Niezależnie od powyższego, każde zgłoszenie może być złożone w siedzibie OSiR, a w sytuacjach nagłych dowolnemu pracownikowi.

Pełna treść Standardów publikowana jest na naszej stronie internetowej, BIP, jak również jest dostępna w siedzibie.

Grafika informująca o standardach ochrony małoletnich.

 

 

Ważne informacje

  1. Szanujemy wszystkich bez względu na ich wiek, przekonania i pochodzenie.
  2. Dobro i bezpieczeństwo dzieci jest dla nas najważniejsze.
  3. Reagujemy na każde obraźliwe zachowanie oraz wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród dzieci i młodzieży.
  4. Szanujemy prywatność dzieci i młodzieży, a dzieci nie otaczamy osobistą opieką, jeśli jej nie potrzebują.
  5. Nie stosujemy w żadnym wypadku przemocy fizycznej i psychicznej.
  6. Konsekwentnie unikamy niewłaściwego używania mediów społecznościowych, w tym unikamy prywatnych rozmów z dziećmi w mediach społecznościowych i nigdy nie zamieszczamy komentarzy ani nie udostępniamy zdjęć, które mogłyby zagrozić ich dobru lub wyrządzić im krzywdę.
  7. Nie publikujemy zdjęć ani innych informacji o dzieciach i ich rodzinach w osobistych mediach społecznościowych, np. na Facebooku lub stronach internetowych bez zgody zainteresowanych dzieci i ich rodziców.
  8. Dbając o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie dzieci i młodzieży, utrzymujemy dobre relacje z ich opiekunami.
  9. Szanujemy prawa dzieci i młodzieży do prywatności, ograniczając nadzór do koniecznego minimum, np. podczas przebierania się w szatni przed zajęciami w OSiR Targówek.
  10. Gdy zauważymy lub otrzymamy informację o naruszeniach powyższych zasad, niezwłocznie informujemy o takim zdarzeniu Dyrektora OSiR Targówek, który następnie przeprowadza postępowanie wyjaśniające z pracownikiem, a także zawiadamia o jego wyniku rodziców lub opiekunów prawnych dziecka.

 

Zasady bezpieczeństwa powstały na podstawie zaleceń Prezydenta m.st. Warszawy.

  1. Wszystkie dzieci pozujące do zdjęć powinny być ubrane.
  2. Zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedsta­wiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.
  3. Należy się upewnić, że fotograf lub osoba filmująca jest do tego uprawniona.
  4. Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące nieodpowiednich wizerunków dzieci należy zgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
  1. Wizerunek podlega ochronie prawnej.
  2. Należy pozyskać zgodę od rodzica/opiekuna prawnego na przetwarzanie wizerunku, poinformować wszystkich zainteresowanych o tym, gdzie i w jaki sposób będzie on wykorzystany.
  3. Zakres publikowanych danych należy ograniczyć do minimum określonego w oświadczeniu czy regulaminie wydarzenia.
  4. W razie wątpliwości kwestię publikacji zdjęcia należy skonsultować z radcą prawnym/ inspektorem ochrony danych.
  5. Warto zarezerwować czas na obróbkę zdjęć przed zamieszczeniem ich na stronie internetowej/mediach społecznościowych uwzględniając znak wodny.
  6. Nie ma konieczności uzyskania zgody na rozpowszechnianie wizerunku w sytuacji zapłaty za pozowanie.
  7. Nie ma konieczności uzyskania zgody na rozpowszechnianie w sytuacji utrwalania wizerunku osoby stanowiącej większej całości (zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, fotorelacja).

Podejmowanie czynności zgodnie z procedurą zapewni poczucie bezpieczeństwa osobie interweniującej, a konsekwentne stosowanie procedury zapewni bezpieczeństwo dzieciom
i młodzieży.

Przez zachowanie agresywne rozumie się następujące zachowania:

  • celowe popychanie, kopanie, bójki;
  • stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia własnego i innych – posiadanie niebezpiecznych przedmiotów (środki pirotechniczne, łańcuchy, noże, zapalniczki, kije, itp.), używanie ognia na terenie OSiR, posiadanie niebezpiecznych substancji;
  • wulgarne zachowanie, lekceważący i arogancki stosunek do kolegów czy pracowników
    OSiR;
  • nie respektowanie zarządzeń obowiązujących na terenie OSiR;
  • wymuszanie, zastraszanie, podżeganie do bójek, wyzywanie;
  • dewastowanie mienia OSiR i cudzej własności, itp.

Przez zachowanie przemocowe rozumie się:

  • powtarzające się dręczenie psychiczne i fizyczne;
  • ciągłe zastraszanie;
  • powtarzające się konflikty koleżeńskie.

Jeśli przyjąłeś zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia dziecka lub sam zaobserwowałeś niepokojące symptomy postępuj zgodnie z przyjętymi procedurami tj.:

  • poinformuj o tym fakcie bezpośredniego przełożonego - pisemnie lub telefonicznie;
  • poinformuj odpowiednie służby.

Podstawowym celem Twojego działania jest zatrzymanie krzywdzenia i zapewnienie bezpieczeństwa dziecku poprzez szybką i skuteczną interwencję. Jednocześnie pamiętaj,
że procedury nie uwzględniają interpretacji zdarzeń, złożoności życia i okoliczności, w których to samo zdarzenie może mieć różny przebieg, przyczyny i skutki. Przy podejmowaniu interwencji musisz wziąć pod uwagę wyjątkowość każdej sytuacji i konieczność dostosowania się do jej warunków. Pomoc dziecku krzywdzonemu realizuj zgodnie ze swoimi kompetencjami w porozumieniu z przełożonym i we współpracy z innymi służbami czy instytucjami.

  • 0 800 12 01 48  - „Zatrzymaj przemoc” (numer bezpłatny).
     
  • 47 72 99 149 - w sprawach terroryzmu.
     
  • 800 12 02 26 - Policyjny Telefon Zaufania.  Linia bezpłatna, czynna codziennie w godzinach od 8 do 22.
     
  • 116 111- Ogólnopolski telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Numer 116 111 jest linią anonimową. Połączenia są bezpłatne. Linia jest czynna jest 24/h 7 dni w tygodniu. Więcej informacji na stronie 116111.pl(otwiera się w nowej karcie).
     
  • 800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
    Numer telefonu skierowany do wszystkich dzieci potrzebujących pomocy. Dzwoniąc pod ten numer można porozmawiać ze specjalistą, który postara się pomóc. Połączenie jest bezpłatne. Linia działa w godzinach od 8:15  do 16:15. Więcej informacji na stronie brpd.gov.pl(otwiera się w nowej karcie).
     
  • 801 12 00 02 - Niebieska Linia. Osoby pokrzywdzone domową przemocą.
     Dzwoniąc pod bezpłatny numer telefonu uzyskamy wsparcie oraz  niezbędną pomoc.
     
  • 801 19 99 90 - Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki - Narkomania.
    Pod tym numerem otrzymasz wsparcie w przypadku, gdy Twoim problemem są narkotyki i uzależnienie od narkotyków. Możesz zadzwonić zarówno wtedy, gdy problem dotyczy Ciebie,  jak i bliskiej Ci osoby. Telefon jest czynny codziennie, w godzinach 16 - 21. Informacje związane z problematyką narkotyków i narkomani ora zapobieganiu tym zjawiskom znajdziesz również na stronie www.narkomania.org.pl.
     
  • 47 72 28 226 - całodobowy telefon zaufania Krajowego Centrum ds. AIDS. 
    Telefon czynny od poniedziałku do piątku od 9.00 do 21.00. Więcej informacji na stronie aids.gov.pl(otwiera się w nowej karcie).
     
  • 801 24 70 70 - całodobowa linia Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych ITAKA. Z numerów TP połączenie jest płatne tylko za pierwszy impuls, niezależnie od długości rozmowy, z każdego miejsca w Polsce. Numer dla połączeń z zagranicy +48 22 654 70 70. Przy całodobowej linii dyżurują pracownicy ITAKI oraz wolontariusze gotowi do pomocy w chwili, gdy zaginął człowiek. Więcej informacji na stronie zaginieni.pl(otwiera się w nowej karcie).
     
  • 116 000 – numer telefonu alarmujący o zaginięciu dziecka lub nieletniego
     Działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu http://www.itaka.org.pl/.
     
  • 112 – numer alarmowy.