null

Dlaczego warto uprawiać nordic walking?

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Dlaczego warto uprawiać nordic walking?

Wszyscy wiemy, jakie są skutki pozostawania w pozycji siedzącej, rezygnacji na długie tygodnie z chodzenia, wybierania – zamiast spaceru – samochodu lub autobusu itp., zwłaszcza w dojrzałym wieku, kiedy mamy wiele powodów, aby nie chcieć się ruszać. Doskonale znane są większości seniorów ( i nie tylko) takie dolegliwości, jak bóle kręgosłupa, mięśni pleców i głowy, zaburzenia krążenia, trudności z koncentracją, wzmożona pobudliwość nerwowa czy wręcz przeciwnie – ospałość i marazm.

Takie symptomy ma powyżej 60% dorosłych w krajach rozwiniętych, w tym wiele osób w wieku 50+. 

Warto więc wybrać optymalną dla nas aktywność ruchową i się jej trzymać. Osoby dojrzałe nie zawsze mogą uczestniczyć w intensywnych treningach i w większości nie przepadają za siłowniami. To zrozumiałe. Jest jednak sport, który daje widoczne efekty, będąc prostym i przyjemnym – nordic walking!  To idealny trening na świeżym powietrzu, gdyż wykorzystujemy w nim naszą naturalną formę aktywności ruchowej: chodzenie. Bazujemy na tym, co posiadamy od momentu, kiedy zaczęliśmy poruszać się „na czworaka”, czyli na naszej wrodzonej motoryce i koordynacji. Dlatego każda osoba poruszająca się bez większych problemów na nogach, bez względu na poziom kondycji fizycznej, wiek, wagę, może z satysfakcją uprawiać nordic walking.

Niezwykle ważne dla osób dojrzałych poszukujących aktywności ruchowej dla siebie jest to, że podstawy techniki nordic walking łatwo opanować. Szczególnie pod okiem trenera. Nordic walking to marsz, podczas którego za pomocą kija wybijamy się do przodu. Dzięki temu odciążamy dolne partie ciała i znacznie uruchamiamy górne partie (ogółem pracuje 90% mięśni). Sylwetka, ustawienie ramion i kąt, pod którym wbijamy kije w ziemię, to niektóre ważne elementy techniki. Dzięki właściwemu użyciu kijów można uzyskać wspaniałe efekty zarówno zdrowotne, jak i sportowe.

Nordic walking:

  • poprawia kondycję, wzmacnia mięśnie
  • pozwala spalić ok. 40% więcej kalorii niż tradycyjny spacer
  • dotlenia i poprawia wydolność układu oddechowego i krążenia
  • znacząco zwiększa koordynację ruchową i sprawność stawów
  • poprawia samopoczucie i sprzyja integracji

Z kijami mogą z satysfakcją chodzić zarówno początkujący amatorzy rekreacji, rekonwalescenci, osoby z nadwagą, dotknięte osteoporozą, seniorzy, jak i osoby usportowione, pragnące urozmaicić swój trening.

Nordic walking to również pasja i przygoda, wiąże się z przebywaniem w naturze, w parku, lesie lub na plaży.  Wszędzie, gdzie są ścieżki, czyste powietrze i przestrzeń możemy maszerować.

Na zajęciach zawiera się ponadto wiele nowych znajomości i czasem przyjaźni, to forma niezwykle integracyjna, zwana żartobliwie nordic plotking... Podczas chodzenia z kijami można też wpaść w pewnego rodzaju trans, spojrzeć na różne sprawy z innej perspektywy, „przewietrzyć głowę” i uwolnić się od stresu. Regularne maszerowanie przynajmniej przez 30-60 minut uruchamia w nas mechanizmy obronne organizmu.

Na efekty fizyczne, jak utrata wagi, wyraźna poprawa czy wzmocnienie mięśni, w tym serca, trzeba trochę poczekać, ale warto! A z pewnością od pierwszych grupowych zajęć czujemy się częścią zespołu, cieszymy się wspólnym doświadczeniem ruchu i przyrody wokół.

Zapraszamy serdecznie na zajęcia nordic walking ze Stołecznym Centrum Aktywna Warszawa! Treningi odbywają się w każdy czwartek. Zbiórka o godzinie 18 przed Ośrodkiem Rozbrat (ul. Rozbrat 26). Zajęcia prowadzone są przez instruktorkę Mariolę Będkowską. Udział jest bezpłatny.

Mariola Będkowska