null

Chód, spacer, marsz- naturalny i prosty sposób na zdrowie

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Nordic walking
Nordic walking

Dla człowieka poruszanie się na dwóch nogach, chodzenie jest czynnością naturalną, regularną i codzienną. Albo raczej powinno być!

Mariola Będkowska

Obecne czasy nie sprzyjają jednak tej rutynowej i ewolucyjnie ukształtowanej czynności, jaką jest chodzenie. Dlatego warto się zastanowić, jak w swoim życiu zwiększyć czas poruszania się na własnych nogach. Nie ma bowiem lepszego sposobu na utrzymanie zdrowia i przedłużenie aktywnego życia niż przemierzanie metrów i kilometrów pieszo w jak największym możliwym zakresie. Udowodniono to na wszelkie sposoby. Naukowcy ciągle wdrażają nowe badania nad ruchem i chodzeniem w kontekście zdrowia i za każdym razem kończą się one potwierdzeniem tezy, że człowiek jest stworzony do chodzenia i powinien uważać je za naturalny (domyślny) sposób przemieszczania się – czyli więcej chodzić niż np. jeździć. Pomijając jazdę np. rowerem, która jest świetnym sposobem na utrzymanie kondycji i zdrowia.

Tymczasem świat współczesny wykreował raczej odejście od chodzenia. Ludzie zasiedli w szkołach, biurach, samochodach, autobusach, tramwajach... Zwłaszcza w dużych miastach ruch samochodowy znacznie ogranicza naszą mobilność pieszą i zmniejsza też komfort przemieszczania się na dwóch nogach np. do pracy i szkoły. I często dlatego znacznie mniej chodzimy, niż byśmy mogli czy chcieli. Można jednak to zmienić i odkryć możliwości codziennego i rutynowego maszerowania.

Znamy regułę 10 tys. kroków. Chociaż – nawiasem mówić – reguła ta wynikła raczej z chwytu marketingowego niż przemyślanej strategii prozdrowotnej, znakomicie sprawdza się jako motywator do zmiany nawyków. Ludzie mogą kupić sobie proste krokomierze i zacząć zliczać kroki. W zasadzie jeśli wieczorem są blisko 7-10 tys. kroków, mogą czuć satysfakcję, że wykonali konieczne dla zdrowia minimum. To dobry sposób na rozpoczęcie przygody z chodzeniem w większej skali niż do tej pory!                                          

Dla człowieka marsz, a nawet bieg jest naturalny, mamy to w genach. Chodzenie znacznie nas usprawnia. Nawet kilkunastominutowy spacer dziennie zmienia funkcjonowanie naszego organizmu na lepsze. To stuprocentowo udowodnione. Codzienny ruch – nawet tak prosty jak spacer – ma niebagatelny wpływ na naszą kondycję, działanie naszych narządów i układów, w tym mózgu, a także na samopoczucie i postrzeganie rzeczywistości. Inaczej się widzi świat z perspektywy pieszych wędrówek. Stajemy się częścią naszego środowiska, a nie odizolowanym elementem. To naprawdę ma znaczenie dla naszego dobrostanu. A mimo że to tak istotne dla człowieka – czasem trudno zmienić złe nawyki, które wykształciliśmy na skutek siedzącego trybu życia (nauki, pracy, a nawet wypoczynku).

Można jednak swoje nawyki zmienić na lepsze.

Proponujemy zacząć od jednej lub dwóch poniższych rzeczy:

  • zapisać się do grupy  regularnie maszerujących, spacerujących i ćwiczących w terenie osób, np. na zajęcia nordic walking, które organizuje Centrum AKTYWNA WARSZAWA;
  • w ciągu dnia przynajmniej raz wysiąść z autobusu lub tramwaju dwa przystanki przed domem i się przejść;
  • co jakiś czas pokonać schody pieszo, pomijając windę lub schody ruchome;    
  • umawiać się na regularne spacery z koleżanką, przyjacielem lub inną bliską osobą;

a potem dodać kolejną z listy.

Chodzenie w każdym tempie się liczy! To coś, co pomaga nam pozostać sobą, w kontakcie ze swoim ciałem oraz przyrodą, naszym miastem i otoczeniem.

Zacznijmy chodzić rutynowo, a nie okazjonalnie!  Skorzystajmy z oferty Aktywnej Warszawy

“Czas na nordic walking” to cykl bezpłatnych treningów organizowanych przez Aktywną Warszawę dla mieszkańców Warszawy. Uczestnicy mogą poprawić swoją kondycję fizyczną i spędzić czas w miłym towarzystwie

Spotykamy się w każdy czwartek przed Ośrodkiem Rozbrat ul. Rozbrat 26 o godz. 17:45. Zobacz, jak dojechać do Ośrodka. Zajęcia trwają 90 minut. 

Najważniejsze informacje dotyczące treningu:

  • W zajęciach nie obowiązują limity wiekowe, nie ma zapisów;
  • Prosimy o zabranie własnych kijków nordic walking, ponad to, jeżeli jesteś pierwszy raz, to mamy prośbę o wypełnienie deklaracji uczestnictwa;
  • Do Waszej dyspozycji są depozyty w Ośrodku Rozbrat;

Jaki jest plan naszego spotkania?

  • Na początku rozgrzewka;
  • Później dystans ok 5 – 7 km;
  • Całość przeplatamy ćwiczeniami rozwijającymi technikę chodu;
  • Spacerujemy po zielonej Warszawie, wykorzystamy okoliczne ścieżki i parki, w tym m.in. park Rydza Śmigłego, park Agrykola, Łazienki Królewskie, park Ujazdowski oraz nadwiślańskie ścieżki Natura 2000.

Harmonogram treningów:

  • 28 września;
  • 5, 12, 19, 26 października.